Máxima’s Ontwerpers: de Belgen

‘Ze is altijd geïnteresseerd in nieuwe dingen’ 

Kerkrade 2011 creatie van Natan

Kerkrade 2011 creatie van Natan. Copyright PPE

Prinses Máxima kent de Brusselse couturier Edouard Vermeulen al langer dan dat ze in Nederland is. En dat komt doordat ze voor haar verloving, van mei 2000 tot april 2001, in België heeft gewoond, in Brussel om precies te zijn: dicht bij Nederland, maar buiten het koninklijke epicentrum en om nog een paar redenen.

Maar ja, ze moest zich wel kleden en natuurlijk een beetje up to standard. Als het zo met je is gesteld en je woont in Brussel, dan meld je je al gauw in de sjieke, maar vooral letterlijk en figuurlijk warme salon van Natan van couturier Edouard Vermeulen, aan de Avenue Louise.

Edouard Vermeulen, het Loo, 2011. Copyright PPE

Edouard Vermeulen, het Loo, 2011. Copyright PPE

Zoals bij alle bewegingen die royalty maakt, bestaan ook over de stap van Máxima richting Natan vele theorieën. Prinses Laurentien en mogelijk de Belgische prinses Mathilde zouden haar zachtjes richting Natan hebben geduwd. Hoe het ook zij, Edouard Vermeulen zegt dat ze gewoon zelf naar hem toe is gekomen. Dat kan heel goed. Je mag aannemen dat Máxima geïntroduceerd werd bij alle betere kringen die Brussel kent. En die lieten zich ook toen al bij speciale gelegenheden kleden door Natan. Allemaal. Het zou haast een wonder zijn geweest als Máxima niet bij hem terecht was gekomen.

Het moet meteen geklikt tussen de beschouwende ontwerper en de aanstaande prinses. Het klikt trouwens tussen veel prinsessen – en koninginnen – en de beminnelijke couturier. Hij maakte – en maakt nog steeds – talloze creaties voor het Belgische koningshuis, onder meer de bruidsjurken van prinses Mathilde en prinses Claire. Ook de dames van het groothertogelijke hof van Luxemburg en het Zweedse hof  zijn goede klanten van hem. Koningin Paola van België ontdekte zijn talent in 1993, toen hij net het oude modehuis Natan had overgenomen. Als hij al een muze heeft, is het Paola. ‘Die vrouw begrijpt dat elegantie ook betekent dat je niet meteen hoeft op te vallen.’

Vertrouwd

Op weg maar het Witte Huis, 2009, creatie van Edouard Vermeulen. Copyright PPE

Op weg maar het Witte Huis, 2009, creatie van Edouard Vermeulen. Copyright PPE

Doop Alexia 2005, complet in lingerie-satijn en wol, afgewerkt met open rand. Copyright PPE

Doop Alexia 2005, complet in lingerie-satijn en wol, afgewerkt met open rand, hoed van Fabienne Delvigne. Copyright PPE

Prinses Mathilde draagt heel veel kleding van hem. Prinses en ontwerper zijn zo vertrouwd dat Vermeulen de laatste tijd zelfs als een soort stilistisch woordvoerder voor Mathilde  optreedt.

Máxima en Vermeulen zijn ook vrienden. Met een nieuw lief, een nieuwe stad, een nieuw huis en ver weg van familie, kennissen en vertrouwde kledingadressen, was Máxima in 2000  waarschijnlijk behoorlijk kwetsbaar. Vermeulen heeft een mooi vermogen om bij een ander mens de vinger op de zere plek te leggen en vervolgens de pendule een slinger terug te geven.

Hoe dan ook honoreerde Máxima haar nieuw gevonden couturier en vriend door tijdens het gala in de RAI op de avond voor haar huwelijk een vuurrood ensemble: een broekpak, van  zijn hand te dragen.

Deze combinatie is, zo zei Edouard Vermeulen in een interview dat ik met hem had, een van de eerste creaties die hij voor Máxima maakte.

Vele honderden kledingstukken zijn gevolgd. Je kan gerust zeggen dat Vermeulen Máxima’s ‘huisontwerper’ is: zeker waar het haar dagkleding betreft, maar ook voor belangrijke aangelegenheden, zoals haar introductie als lid van de Raad van State in 2004 en de doop van Alexia en Ariane.

Máxima meldt zich een paar keer per jaar bij Natan. Ze brengt dan haar agenda mee met de afspraken voor de komende maanden. Vermeulen: ‘Dan bespreken we: wat voor gelegenheden zijn het en moet er wel of geen hoed bij? We nemen ook de reizen door, het klimaat, de gewoonten van het land. Je kunt met je ontwerpen niet altijd je fantasie de vrije loop laten. Soms moet je een middenweg zien te vinden tussen kleding die niet te jong en niet te oud toont. Dat laatste mag natuurlijk nooit.’

Echo

Goede vraag is of hij vindt dat Máxima’s stijl zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

Fabienne Delvigne. Copyright FB

Fabienne Delvigne. Copyright FD

Zijn antwoord is een echo van zijn Argentijnse collega’s : ‘Máxima is een mooie vrouw met een prachtig figuur. Ze is ook een vrouw die heel goed weet wat te dragen. Haar stijl heeft zich de laatste jaren uiteraard ontwikkeld. Maar de veranderingen die je ziet, hebben vooral te maken met de ontwikkeling van de mode. Zo’n jaar of zes geleden is ze minder broeken en meer rokken gaan dragen. Toen werd de mode steeds vrouwelijker. Die trend heeft ze gevolgd.’

Net zoals de echtgenote van de Belgische kroonprins Filip prinses Mathilde kiest Maxima zowel uit de pret á porter collectie als uit de couturelijn van Natan. Ook maken beide prinsessen dankbaar gebruik van de ‘totaalpakketten’ die het huis Natan biedt, dus niet alleen kleding, maar ook de accessoires: schoenen, tasjes, handschoenen, corsages  en sieraden.

Aruba 2011, sisal hoed zonder bol van Fabienne Delvigne. Copyright PPE

Aruba 2011, sisal hoed zonder bol van Fabienne Delvigne. Copyright PPE

Vermeulen: ‘Dat bespaart de prinsessen veel tijd. Ze hebben een drukke agenda en het zijn ook  goede moeders. Ze willen zo veel mogelijk zelf hun kinderen opvoeden. Ik vind trouwens toch ongelooflijk hoe die nieuwe generatie dat doet.’

Als een bepaalde gelegenheid een hoed vereist, dan doet Máxima meestal een beroep op de  Brusselse modiste Fabienne Delvigne (foto hier rechtsboven). Dat is geen toeval. Fabienne heeft altijd nauw samengewerkt met Vermeulen, zo nauw dat Vermeulen zegt: ‘Soms beginnen we met de hoed en stemmen de kleding daarop af.’

Inspirerend

'Secret dream', copyright Fabienne Delvigne

Hoed ‘Secret dream’. Copyright Fabienne Delvigne

Ook Fabienne ziet Máxima graag komen in haar atelier.

‘Ze is inspirerend. Ze is altijd geïnteresseerd in nieuwe dingen: materialen, trends.Voor een kunstenaar is dat zó leuk.’

Hoed: 'Secret Dream'van Fabienne Delvigne, ensemble van Natan"lijfje van zijden faille, rok van scheerwol. Copyright PPE

Hoed: ‘Secret Dream’van Fabienne Delvigne, ensemble van Natan: lijfje van zijden faille, rok van scheerwol, Luxemburg 2012. Copyright PPE

Fabienne is een begrip in de internationale hoedenwereld. Net als Vermeulen ontwerpt ze voor prinsessen, maar ze werkt ook voor topcouturiers zoals Armani en grote couturehuizen zoals Dior. Door de jaren heen heeft ze een zeer herkenbare stijl ontwikkeld, die ze zelf omschrijft als: lichtheid door ontwerp en materialen, vrouwelijk en avant-gardistisch.’

Op al die punten vinden modiste en Máxima elkaar. Aldus heeft Máxima ook zeker bijgedragen aan de (h)erkenning van Delvignes ontwerpen.

Een goede samenwerking vereist dat je begrijpt wat de ander nodig heeft. Voor een hoedenontwerpster is dat (ook) gewoon heel praktisch: kennis van de kleuren en de materialen van de outfit, waarbij je wordt geacht een hoed te ontwerpen.

Fabienne: ‘De ontwerpen van Natan ken ik heel goed, maar als het om een hoed gaat bij kleding van een andere ontwerper, dan brengt prinses Máxima meestal het kledingstuk mee. Alleen als dat niet kan, brengt ze staaltjes mee, zodat ik toch een indruk krijg.’

Velours hoed, met juweel, Rotterdam 2012. Copyright PPE

Velours hoed, met juweel, Rotterdam 2012. Copyright PPE

Het luistert nauw en het moet allemaal perfect zijn, dus in iedere hoed gaat veel tijd zitten.

Samenwerking

Zoals bij de ‘fazant’ die Máxima eind 2012 droeg bij het huwelijk van erfgroothertog Guillaume van Luxemburg en prinses Stéphanie (foto’s hier links- en rechtsboven). De hoed, die uiteindelijk de naam ‘Secret Dream’ kreeg, was ook nog eens een mooi voorbeeld van samenwerking tussen modiste en prinses.

Hoed van fijne stro van Fabienne Delvigne bij ensemble van Natan. Copyright PPE/Nieboer

Hoed van fijne stro van Fabienne Delvigne bij ensemble van Natan. Copyright PPE/Nieboer

‘Zo’n heel grote veer was het idee van prinses Máxima. Maar in een naturel fazenveer zit wit. Dat wilde ik er niet in hebben. Het was heel moeilijk om de tekening van de veer te behouden en toch de kleur te krijgen die ik voor ogen had. Het verven was heel veel werk.’

Maar het lukte, natuurlijk. Zoals het altijd voor elkaar komt.

Fabienne: ‘Hoeden zijn mijn hart en ziel. De uren tellen niet, mensen verklaren me voor gek. Ja, het kost me veel energie, maar het levert ook energie op. Al is het altijd spannend. Soms heb je net een keer te weinig kunnen passen. Maar als je dan ziet hoe zo’n hoed wordt gedragen, zoals door prinses Máxima die net die flamboyantie in haar persoonlijkheid heeft om de hoeden te tonen zoals ze bedoeld zijn, dan is dat voor mij vitamine.’

Marie-Charlotte Vermeulen. Copyright M-C V

Marie-Charlotte Vermeulen. Copyright M-C V

Máxima heeft sinds een tijdje een mooie koninklijke gewoonte in ere hersteld: ze speldt af en toe juwelen op haar hoed (foto hier linksboven).

Fabienne: ‘Ja, ze heeft de beschikking over zulke prachtige juwelen, waarom ze ook niet op een hoed gedragen? Ze heeft dat gedaan bij het huwelijk in Londen van prins William en prinses Catherine. Laatst deed ze het ook op een velours hoed bij de tewaterlating van een schip. De kleur van die hoed past trouwens zo goed bij haar teint.’

Marie-Charlotte

In het geniaal bedachte luxe totaalpakket van Natan passen sinds een aantal jaren ook sieraden.

Broche van Marie-Charlotte Cermeulen op ensemble van Natan, 2010. Copyright PPE/Nieboer

Broche van Marie-Charlotte Cermeulen op ensemble van Natan, 2010. Copyright PPE/Nieboer

Een aantal talentvolle ontwerpers kreeg al een kans bij hem. De jongste loot aan de stam is Marie-Charlotte Vermeulen, ja inderdaad: familie, een nichtje om precies te zijn (foto links).

Marie-Charlotte maakte onder meer het bijou dat Máxima op haar Natan-ensemble droeg tijdens het huwelijk van prins Carlos en Annemarie Gualthérie van Weezel in Brussel in 2010 foto rechts). Het forse sieraad past naadloos in Máxima’s uitgesproken sieradenstijl. Marie-Charlotte: ‘De juwelen die ik ontwerp, zijn vaak groot. Enerzijds om een modern, anderzijds om een couture effect te bereiken. En ik hou zelf ook heel veel van grote juwelen’

En ze vindt het een bijzondere eer om ‘voor prinses Máxima te mogen creëren.’

Natuurlijk, dat vinden alle ontwerpers van Máxima. Ook de Nederlanders. Die verwelkomen we binnenkort, in deel 3 van deze serie.

 

Copyright Els Smit

Gepubliceerd op 11 april 2013

Klik op de foto’s voor vergroting en gedetailleerde bronvermelding

 

 

 

.