Nieuwe Ontwerpers van Oranje: Theo Wassink

De combinatie(s) van prinses Laurentien en Hardies

Prinsjesdag 2004, eerste en laatste broekpak op Prinsjesdag. Copyright PPE/Nieboer

Prinsjesdag 2004, eerste en laatste broekpak op Prinsjesdag. Copyright PPE/Nieboer

Theo Wassink. Courtesy Hardies

Theo Wassink. Courtesy Hardies

Prins Constantijn prees ten tijde van zijn verloving (2001) ‘de trouw aan haar vrienden’ van zijn aanstaande. Het is een eigenschap die ook de meeste van haar kleding- en hoedenontwerpers spontaan noemen. Prinses Laurentien houdt hoe dan ook al decennia lang het creatieve team van de Haagse luxe modezaak ‘Hardies’ in ere. Couturier/directeur Theo Wassink en mede-directeur Faycel Ahmed praten voor het eerst in het openbaar uitgebreid over hun werk voor prinses Laurentien.

‘Ze kwam hier al als klein meisje, met haar moeder.’

‘Ze’ is prinses Laurentien, ‘haar moeder’ is Jantien Brinkhorst-Heringa, ‘hier’ is de prestigieuze modezaak Hardies in de Javastraat en degene die zich het zich nog herinnert, is Theo Wassink, sinds 33 jaar als ontwerper en couturier verbonden aan de feelgood winkel in de Haagse Javastraat.

Vanaf het prille begin is Laurentien een trouwe klant. Theo ontwierp en maakte menige (avondjapon) voor haar. Laurentien koopt echter ook vaak (dag)kleding van de andere designermerken in de winkel, zoals voor Koningsdag 2015. Theo past die dan zonodig aan haar maat aan.

Uit het rek

Faycel Ahmed. Courtesy Hardies

Faycel Ahmed. Courtesy Hardies

‘Maar ze kan ook gewoon iets uit het rek pakken en dat past haar meestal prachtig: een mooie jeans of een blouse. Soms zien we later op foto’s dat ze dingen van hier combineert met kledingstukken die ze elders koopt.’

Gemakkelijker te traceren en natuurlijk reden tot trots zijn de creaties die Theo Wassink zelf voor haar heeft ontworpen voor grand occasions, zoals Prinsjesdag. Bijvoorbeeld in 2004 (foto hier linksboven). Theo maakte toen een combinatie van een robe manteau in wit met groene arabesken met een effen groene pantalon. Het was mooi, het was bijzonder en toch decent en het was, Theo Wassink aan het woord: ‘voor het eerst dat een prinses populair gezegd een broek droeg naar de opening van Staten-Generaal.’

Top van Talbot Runhof, pantalon van Ferragamo, 2013. Copyright PPE/Nieboer

Top van Talbot Runhof, pantalon van Ferragamo, 2013. Copyright PPE/Nieboer

Het was meteen ook de laatste keer. Misschien, maar dat valt niet te traceren, was het net iets te wuft en/of iets te ver verwijderd van de traditionele hofdracht waar de kleding van Prinsjesdag onmiskenbaar een late roeping van is. In dit verband: zijn sleepjes eigenlijk bij die gelegenheid verplicht?

Theo Wassink: ‘Dat heb ik nooit gehoord. Je ziet ze nog steeds wel af en toe. Wij hebben  voor prinses Laurentien jurken met en zonder sleepje gemaakt.’

Prinsjesdag 2010, japon van Talbot Runhof, mantel van Theo Wassink. Copyright PPE/Nieboer

Prinsjesdag 2010, japon van Talbot Runhof, mantel van Theo Wassink. Copyright PPE/Nieboer

Dat geldt voor zijn eigen ontwerpen. Het geldt, afgeleid, ook voor prinsjesdagjaponnen van andere designers die Theo vervolgens op maat voor de prinses maakt. Hij is echter al in een veel eerder stadium bij de keuze voor de japon betrokken.

Alert

‘Als in het begin van het jaar de designermerken hun nieuwe collecties presenteren zijn we meteen alert of er mogelijk een jurk voor Prinsjesdag voor Laurentien bij zit. Als we denken dat we een idee hebben, stellen we dat aan haar voor. Uiteraard is de beslissing aan haar.’

Een van Laurentiens favoriete designermerken is het Duitse coole, elegante Talbot Runhof. Het ontwerpersduo mocht een aantal prinsjesdagjaponnen leveren. Maar ook bij andere gelegenheden draagt Laurentien hun kleding graag. Zo maakte ze bij de viering van Beatrix’ 75ste verjaardag in Utrecht een combi van een top van Talbot Runhof en een pantalon van Ferragamo (foto links).

Bruidskinderen van prinses Carolina in Missoni, juni 2012. Copyright PPE/Nieboer

Bruidskinderen van prinses Carolina, juni 2012, in ontwerpen van  Theo Wassink, uitgevoerd door Missoni. Juni 2012. Copyright PPE/Nieboer

Johnny Talbot en Adrian Runhof  weten natuurlijk dat een Nederlandse prinses hun ontwerpen draagt. Soms werken Theo en zij zelfs samen aan een creatie. Zoals bij het rode taftzijden ensemble dat Laurentien op Prinsjesdag 2010 droeg. Zij leverden de jurk. Theo maakte er een mantel bij.

Huwelijk prinses Victoria van Zweden, 2010. Copyright PPE/Niboer

Huwelijk prinses Victoria van Zweden, 2010. Copyright PPE/Niboer

De lijnen zijn kort tussen Theo en Faycel aan de ene kant en aan de andere de ontwerpers van de luxe designkleding die Hardies verkoopt.

Missoni

Zo was de kleding van de bruidskinderen bij het huwelijk van prinses Carolina (de dochter van prinses Irene) en Albert Brenninkmeijer in Florence (2012) ook een fraai staaltje van internationale samenwerking. Theo ontwierp de jurkjes en de pakjes. ‘Faycel Ahmed: ‘We wisten dat Missoni heel mooie kinderkleding maakt. Wij hebben hen benaderd en zij vonden het leuk om de ontwerpen van Theo uit te voeren.

Laurentien draagt zelf als kledingbewuste prinses ook af en toe Missoni, bijvoorbeeld bij de heropening van het Stedelijk Museum in Amsterdam en dus op Koningsdag 2015 (de japon en de sjaal).

Tegenwoordig is het vaker dan vroeger duidelijk voor welke gelegenheid de kleding bestemd is. Theo: ‘Het is allemaal iets opener en meer ontspannen dan het was, althans die indruk hebben wij.’

Diner Rijksmuseum op de avond voor de inhuldging van koning Willem-Alexander. Copyright PPE/Nieboer

Diner Rijksmuseum op de avond voor de inhuldging van koning Willem-Alexander. Copyright PPE/Nieboer

Dit kan misschien foutjes die in het verleden licht konden ontstaan voorkomen. Zoals ooit gebeurde bij die onmiskenbare Theo Wassink-galajapon in zwart-witte zijde met rode strik (foto hier rechtsboven). Laurentien droeg hem tijdens het huwelijk van de Zweedse prinses Victoria en Daniel Westling in 2010.

Koninginnedag 2008: creatie van Theo Wassink. Copyright PPE/Nieboer

Koninginnedag 2008: creatie van Theo Wassink. Copyright PPE/Nieboer

Dus met verplicht ordelint, dat in dit geval zeer oranje van kleur was. Gevolg: de creatie leek een beetje een ratjetoe. Theo heeft het gezien, vindt het jammer, maar ziet het tamelijk laconiek als een soort bedrijfsongelukje. ‘De ordelinten zijn altijd een risico. Maar gelukkig zegt ze er tegenwoordig vaak bij waar de kleding voor bestemd is, zeker als het om bijzondere verplichtingen gaat.’

‘Maak die maar

Het was in ieder geval vrij gauw duidelijk dat Laurentien in 2013 eerder dan Prinsjesdag behoefte had aan een galajapon voor overdag. Theo Wassink: ‘We waren al aan het kijken en denken met het oog op Prinsjesdag. Ik had een mooie lichtblauwe wollen crêpe kunnen kopen. Die had ik, om haar een idee te geven, op de bovenverdieping hier op een pop geëtaleerd. Toen prinses Laurentien hier was en de stof op de pop zag, zei ze meteen: ‘Maak die maar’.’

Al gauw bleek dat de jurk niet voor Prinsjesdag was, maar voor het diner in het Rijksmuseum op 29 april, de dag voor de inhuldiging van koning Willem-Alexander (foto links).

Natuurlijk is Theo trots dat een creatie van hem is gekozen voor zo’n historische avond. ‘En dan die prachtige broche erbij, die nog uit de tijd van koningin Emma is … .’

Met de komst van de nieuwe koning en koningin lijkt de zwijgplicht die eerder voor ontwerpers van de Oranjes gold iets versoepeld. Zo had bij wijze van spreken het koningspaar nog maar net de Nieuwe Kerk verlaten of Jan Taminiau maakte, duidelijk zonder koninklijk bezwaar, bekend dat hij het royal blue ensemble van japon en cape van Máxima had ontworpen.

Couture van Theo Wassink. Courtesy Hardies

Couture van Theo Wassink. Courtesy Hardies

Theo Wassink maakt van dat soepeler klimaat graag gebruik om zijn aandeel in de garderobe van prinses Laurentien toe te lichten.

Faycel Ahmed: ‘Tot nu toe wisten niet veel mensen dat de creaties die ze droeg vaak van ons waren. We hebben in de tijdschriften al het gespeculeer gelezen en alle verkeerde namen van ontwerpers. Daar hebben we wel eens om gelachen.’

Maar waarschijnlijk een beetje zoetzuur.

Theo Wassink: ‘Ja, maar we hebben niks gezegd. We willen haar vertrouwen niet schenden. En we willen haar al helemaal niet kwetsen.’

 

 

 

Gepubliceerd op 2 mei 2015

Eerder gepubliceerd in Royalty 1, 2014 © Els Smit

Klik op de foto’s voor vergroting

>>Meer informatie over Hardies: http://www.hardies.nl/