Royal Glitter Interview: Edouard Vermeulen

Ook op dit verhaal rust copyright. Citeren, binnen proporties, mag, mits met bronvermelding

 

‘Ik was deze week nog op het Paleis … ’

1984: powerdressing. Copyright Natan/EV

1984: powerdressing. Copyright Natan/EV

Prinses Claire van België,2012. in een avondjurk van groene zijden chantung van Edouard Vermeulen. Copyright PPE/Nieboer

Prinses Claire van België,2012. in een avondjurk van groene zijden chantung van Edouard Vermeulen. Copyright PPE/Nieboer

Edouard Vermeulen: al dertig jaar succesvol als couturier, ook van koninginnen en prinsessen. Máxima, Mathilde, Paola, Silvia, Victoria, Maria Teresa, Laurentien, Tessy, Claire. We kennen de namen én hun Natan-creaties. Uit al die interviews. Waarin ook al 30 jaar steevast ‘stijl’ en ‘elegantie’ opduiken.

Onderhand niet moe makend? ‘Welnee, als je werk je passie is, praat je er graag over.’

Een foto uit 1984: een jeudige Edouard en een model in ‘powerdressing’. Onmiskenbaar een tijdsbeeld.

Edouard Vermeulen (EV: ‘Ik zeg wel eens: “Alle mode komt weer terug”, maar deze mode komt nooit meer terug. Deze kleding, dit soort materialen: je kunt je er niet zo vrij in bewegen als wij tegenwoordig willen. We willen niet meer in een keurslijf.’

Verschuiving

We hebben nog veel meer wensen. ‘Alle mensen willen jonger lijken dan ze zijn. Daarom zie je een verschuiving van gekleed naar casual: jeans, shirts. Vrouwen van 30 hebben zich jarenlang gekleed als vrouwen van vijftig. Nu is het precies andersom.’

Koningin Paola en koning Albert II van België, Paola in een ensemble (jurk en jas) van tweekleurige bedrukte zijde. Copyright PPE/V.d.Werf

Koningin Paola en koning Albert II van België, Paola in een ensemble (jurk en jas) van tweekleurige bedrukte zijde. Copyright PPE/V.d.Werf

Geldt dat ook voor koninklijke mode dan?

EV: ‘Dat is een andere categorie. Koninginnen en prinsessen gaan iets meer gekleed, omdat ze op meer gelegenheden komen waar formelere kleding wordt gedragen. Dat is wat prinses Mathilde ook zegt: “Mensen zeggen misschien van mijn kleding dat die ‘te gekleed is’, maar je doet het toch ook voor je gasten en je gastheren en –vrouwen”.’

Máxima, jurk van wollen flanel,Voorburg 2010. Copyright PPE/Nieboer

Máxima, jurk van wollen flanel van Natan, Voorburg 2010. Copyright PPE/Nieboer

Zijn Máxima’s vrij korte rokken soms  een poging tot een informelere stijl?

‘Dat geloof ik niet. Het heeft met mode te maken. In de komende seizoenen gaan haar rokken ietsje langer worden, gewoon omdat de mode wat langer wordt.

‘Je kon toch op die tentoonstelling op Paleis Het Loo (‘Máxima, tien jaar in Nederland) zien dat ze altijd de mode heeft gevolgd, zij het met mate. Prinsessen – en dat is een kwestie van ethiek – willen hun kleding graag lang herdragen en ook combinaties kunnen maken. Vandaar dat hun creaties iets tijdlozer moeten zijn.’

Contrast

Soms zijn ze geen couture, maar komen ze van een confectieketen. Zo droeg prinses Mathilde laatst een jurkje van Zara.

‘Dat is voor het contrast. Dat doet Kate ook. De prinsessen zijn jonge vrouwen van nu, ze leven als jonge vrouwen van nu. Deze confectiekleding is een goede manier om dat te tonen.’

De Belgische koningin Paola was Edouard Vermeulens eerste koninklijke klant.

‘Ik was deze week op het paleis en toen zei koningin Paola: “Een van de eerste kledingstukken die ik bij je kocht … dat is alweer meer dan twintig jaar geleden.” Ik wist het ook nog precies. “Dat was voor de Expo in Sevilla in 1992.” En zij: “Ik heb die kleding nog. Ik zou het zo weer kunnen dragen. Het is zó tijdloos.”

Schets van Mathilde's bruidsjurk, 1999. Copyright Edouard Vermeulen

Schets van Mathilde’s bruidsjurk, 1999. Copyright Edouard Vermeulen

‘Als vanzelf ga je dan samen even terugkijken. De herinneringen die dan bovenkomen. Alles wat er is gebeurd. Al het werk ook. Je moet er niet aan denken dat je dat weer zou moeten doen.’

Bruidsjurk

Het onverbiddelijke ritme van de nieuwe collecties, de shows. En daarnaast de bijzondere creaties. Met zo’n uitgebreide koninklijke klantenkring zijn dat er heel wat geweest. Ja, ook bruidsjurken. Die van prinses Mathilde bijvoorbeeld. Het was, in 1999, Vermeulens eerste koninklijke bruidsjurk.

Staaltjes in het atelier (en de gangen en d eoverloop) van het huis Natan. Copyright Natan EV

Staaltjes in het atelier (en de gangen en d eoverloop) van het huis Natan. Copyright Natan EV

Hij heeft nooit verheeld dat dat geen gemakkelijke klus is geweest, vooral vanwege het materiaal van de jurk. Prinses Mathilde had een voorkeur voor zijden crêpe, een naar verhouding zware stof die de neiging heeft sluik om het lichaam te vallen. ‘Dat is de reden dat we voor een mantelachtig ontwerp hebben gekozen.’

Anders lag het bij de bruidsjurk van Mathildes schoonzusje Claire: ‘daar was kant het uitgangspunt. Het kwam uit familiebezit van koningin Paola. Ook door de kleur (nacré/parelwit) en de aflopende lijn vind ik het een mooi kleed.’

Vermeulen heeft een paar strikte eisen voor een bruidsjurk: geen décolleté en de armen bedekt. Zoals dus ook bij de trouwjurk van prinses Laurentien (2001). Want ook zij is klant van Natan, het langste van alle Oranjes. (Ook prinses Margriet bestelde er een aantal creaties).

Constantijn, Laurentien en Eloïse. Copyright PPE

Constantijn, Laurentien en Eloïse. Copyright PPE

Vermeulen ontwierp onder meer Laurentiens ensemble voor de doop van Alexia, de tweede dochter van WA en Máxima (foto rechts).

EV: ‘Een combinatie in wollen crepe en velours. We zijn voor dit ontwerp met de hoed begonnen. Dat doen we wel vaker.’

Totaalplaatje

Máxima in een ensemble van Natan, hoed (chaepleine) van Fabienne Delvigne, Argentinië 2006. Copyright PPE/Nieboer

Máxima in een ensemble van Natan, hoed (chaepleine) van Fabienne Delvigne, Argentinië 2006. Copyright PPE/Nieboer

Vermeulen doelt hiermee op de samenwerking met hoedenontwerpster Fabienne Delvigne, die ook alweer zo’n dertig jaar duurt.

Ook aan Laurentiens fuchsia ensemble is Vermeulens hang naar ‘een totaalplaatje’ af te lezen. Hij heeft daar altijd naar gestreefd, niet zo eigenaardig misschien voor iemand die van huis uit binnenhuisarchitect is.

Meer dan tien jaar biedt Vermeulen in zijn salon en zijn winkels ‘totaalpakketten’ aan. Niet alleen kleding dus, maar ook accessoires: schoenen, handtassen, zelfs bijoux.

EV: ‘Ik doe het ook voor mijn klanten. In plaats van naar drie winkels te gaan, zijn ze nu in één keer klaar. En mensen stellen dat op prijs.’

Hij ontwerpt ook de schoenen. Heeft dat nog een bijzondere attractie?

Groothertogin Maria Teresa en groothertog Henri. Maria Teresa in een ensemble (jurk en jas) van brokaatzijde. Copyright PPE/ddp/Langbehn

Groothertogin Maria Teresa en groothertog Henri. Maria Teresa in een ensemble (jurk en jas) van brokaatzijde. Copyright PPE/ddp/Langbehn

EV: ‘Ach nee, of je nu een handtas tekent of een paar schoenen. Het gaat er vooral om dat er een consistent beeld ontstaat, dat alles met elkaar accordeert in lijn en kleur.’

Want, zoals hij ooit zei (en waarschijnlijk heel vaak heeft herhaald): ‘Une femme élégante est une femme raffinée’.

Paola

Altijd weer die elegantie. Daarin zit ‘m ook de verstandhouding met koningin Paola.

Schoenen van daimleer, prinses Mathilde, 2012. Copyright PPE/V.d. Werf

Daim schoenen van prinses Mathilde, 2012. Copyright PPE/V.d. Werf

EV: ‘Ze heeft een fantastische smaak: voor mode, voor interieurs, voor tuinen. Die vrouw weet dat elegantie ook betekent dat je niet altijd direct hoeft op te vallen.’

Bij het prinsessen-totaalplaatje horen de laatste jaren onvervreemdbaar de torenhoge hakken. EV: ‘Ja en ik vind het fantastisch dat ze daarop zo goed kunnen lopen en dat ze het zo lang kunnen volhouden. Het heeft er ook mee te maken dat ze nog jong zijn. In tien jaar tijd kunnen ze dat misschien niet zo goed meer. En dat hoeft ook niet.

Het is zoals koningin Paola zegt: “Ik kan dat niet meer doen. Je evenwicht verandert. En dan word je bang om te vallen, zeker als je weet dat er een slechte vloer is waar je komt of een straat met klinkers.” ’

Terugkijken

Alexia, Amalia en Ariane: drie prinsesjes in koningsblauwe katoen/zijde, creaties van Natan. Copyright PPE/Nieboer

Alexia, Amalia en Ariane: drie prinsesjes in koningsblauwe katoen/zijde met ajourmotief, creaties van Natan. Copyright PPE/Nieboer

Vertrouwelijkheid en vooral vertrouwen tekenen altijd een goede relatie tussen een couturier en zijn klant. Terugkijken zal Vermeulen trouwens niet alleen doen met koningin Paola, maar ook met andere klanten. Waarschijnlijk ook met koningin Máxima die hij per slot van rekening al zo’n twaalf jaar kent en met wie hij zoveel ingrijpende gebeurtenissen heeft meegemaakt.

Copyright Natan

Copyright Natan

Wij dan ook maar heel even nog terugkijken. Zeven jaar geleden, toen ik hem voor het eerst sprak, zei hij dat hij nog vele jaren mee wilde en ook: ‘Het gaat al zo vlug’. En nu?

EV: ‘Ik heb nog tijd. Je moet uitgaan van veertig jaar werken, voor een man dan. Als je iedere tien jaar aan een seizoen koppelt, dan ben ik nu aan de winter toe. Ik heb nog een prachtige winter voor me.’

 

 

Copyright Els Smit

Gepubliceerd op 23 juni 2013

Klik op de foto’s voor vergroting